PENGENALAN
Mata pelajaran Kimia merupakan salah satu subjek Sains Elektif yang ditawarkan kepada pelajar tingkatan 4 dan 5 yang mengambil jurusan sains tulen selain daripada matapelajaran Fizik dan Biologi.
Kimia yang berasal daripada perkataan arab Al-kimiya merupakan cabang sains yang berkenaan dengan komposisi, struktur, dan ciri jirim, dan juga perubahan yang dialami oleh jirim tersebut apabila didedahkan kepada jirim yang lain ataupun ketika berlaku perubahan keadaan fizikal di sekeliling jirim tersebut.
MISI
Melaksanakan Pengajaran Yang Berkualiti Dan Dan Memenuhi Aspirasi Sekolah Berkesan Bagi Mengembangkan Potensi Individu Sepenuhnya
VISI
Ke Arah Kecemerlangan Pendidikan Kimia
MATLAMAT
Membolehkan Pelajar Mengetahui, Memahami Dan Mengaplikasikan Kimia Dalam Kehidupan Seharian
CARTA ORGANISASI
PENGETUA
En Salleh Bin Ismail
GURU PENOLONG KANAN
En Mohd Noor Hakim Bin Ismail
GURU KANAN MATA PELAJARAN
Pn. Hjh Zaini Binti Razak
KETUA PANITIA
Pn Azie Nurul Akhtar Binti Nabir
SETIAUSAHA PANITIA
En Mohd Khalis Bin Khalid
PROGRAM PANITIA
CHEMISTRY IS FUN – RUNNING CHEM
Program Running Chem merupakan salah satu aktiviti yang yang bertujuan menimbulkan rasa seronok belajar kimia sambail mengulangkaji mata pelajaran ini secara pendekatan yang menyeronokkan.
CHEM – is – TRY : WORKSHOP
Bengkel yang diadakan bagi sekurang-kurangnya 2 kali setahun bagi memantapkan konsep kimia dan meningkatkan teknik menjawab pelajar.
EXCEL CHEMISTRY : KELAS TAMBAHAN/ KELAS MALAM/ KELAS AMBANG SPM
Kelas terancang yang telah dijadualkan dalam takwim kecemerlangan sekolah bagi memastikan sukatan mata pelajaran dihabiskan awal, pelajar menguasai konsep mata pelajaran dan kemahiran menjawab kertas soalan dengan cemerlang
FORMAT BAGI INSTRUMEN SPM KERTAS BERMULA SPM 2003
- KERTAS 1 (4541/1) : Ujian Objektif
- KERTAS 2 (4541/2) : Ujian Subjektif
- Bahagian A – Item Struktur
- Bahagian B – Item esei respon terhad
- Bahagian C – Item esei respon terbuka
- KERTAS 3 (4541/3) : Ujian Bertulis Praktikal
- Item Subjektif – Item struktur
- Item Respon Terbuka – Merancang eksperimen
CONSTRUCT | PAPER 1 | PAPER 2 | PAPER 3 |
Knowledge | 20M
(Q1 – Q20) |
14 | – |
Understanding | 15M
(Q21-Q35) |
21 | – |
Application | 15M
(Q36-Q50) |
29 | – |
Analysis | – | 21 | – |
Synthesizing | – | 15 | – |
Science Process | – | – | 50 |
Total marks | 50 | 100 | 50 |